smarthjem - få tilbud
verisure logo
Reklamemonter med Munchs Madonna litografi, sikret av Verisure

Foto: Johnny Vaet Nordskog

Av: Glenn Støldal | 02.09.2019

Vi sikret en ekte Munch med boligalarm fra Verisure

Slik gikk det da vi stilte ut en ekte Munch på Oslo S.

Verisure stilte nylig ut Munch-verket Madonna i en alarmsikret reklamemonter ved Oslo S. – Dette er sannsynligvis det mest verdifulle utendørsmotivet som noen gang har blitt utstilt i hele verden, sier markedssjef Per Scavenius i Verisure.

«Madonna» er blant de aller mest berømte kunstverkene fra Edvard Munch, og litografiet som ble benyttet har en markedsverdi på omlag 30 millioner kroner.

Ifølge tall fra JCDecaux er over én million mennesker innom Oslo Sentralbanestasjon i løpet av uken. Da Munch-verket ble utstilt midt på plassen foran Oslo S, fikk det raskt mye oppmerksomhet. Auksjonarius og styreformann i Christiania Auksjoner, Michael Getz er ikke overrasket over responsen.
– Dette Munch-verket er helt spesielt. Det er et ekstremt fint eksemplar av Madonna og et fantastisk kunstverk. I tillegg er det jo ganske kostbart, sier Getz.

Munchs Madonna litografi utstilt på Oslo S

Et Munch-verk midt på Oslo S trakk rast mye oppmerksomhet. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Hensikten med prosjektet var å demonstrere sikkerheten til en helt vanlig boligalarm. Tross en viss risikofaktor med det svært verdifulle Munch-verket, var Scavenius aldri bekymret for sikkerheten.

– Det ble raskt veldig folksomt rundt kunstverket, men med tydelig merking fra Verisure på glasset og synlige alarmkomponenter skal du være rimelig tøff for å vurdere noe kriminelt. Dessuten er jo området rundt Oslo S generelt sett godt overvåket, sier han. 

Markedssjef i Verisure Per Scavenius ved reklamemonter med Munch

Tvilte aldri på sikkerheten: Markedssjef i Verisure, Per Scavenius foran det som trolig er verdens mest verdifulle reklamemonter. Foto Johnny Vaet Nordskog.

Aldri vært gjort lignende før

Edvard Munch er en av verdens mest berømte kunstnere, og ideen om å stille ut et av hans mest anerkjente verk i en helt alminnelig utendørs reklamemonter er alarmselskapet foreløpig alene om.

– Vi har vært med på mye spektakulært, men aldri noe som dette. Oss bekjent har noe så verdifullt aldri blitt stilt ut i en reklamemonter før, sier Senior Account Manager i JCDecaux Norge, Knut Espen Flårønning Larsen.

Trygghet for alle

Det er svært få som har behov for å sikre et kunstverk til en verdi av opptil 30 millioner kroner. Scavenius trekker imidlertid frem at et trygt hjem er aktuelt for absolutt alle:

– Selv om de fleste av oss ikke har en Munch hengende på veggen hjemme, har vi alle noe av verdi – enten det er reell verdi eller affeksjonsverdi. Med en god boligalarm kan du være sikker på at tingene dine passes på – til enhver tid, avslutter Scavenius.

Vi sikret en ekte Munch med boligalarm fra Verisure