bedriftsalarm
brann
kundehistorier

Rakett i søppelkasse førte til full fyr i butikken til Anders

Av
Jone Sutterud Warland
Anders utenfor butikken

Natt til første nyttårsdag ble butikken til Anders Espolin Johnson skadet i brann. Han mener at uten alarmsystemet fra Verisure kunne det gått enda verre.

Klokken 01:28 natt til første nyttårsdag går brannalarmen i fotobutikken til Anders. Det har tatt fyr i en søppelkasse like utenfor butikken, og nå har flammene tatt tak i butikkens vegger.

– Det er sannsynligvis noen som har kastet en rakett eller et eller annet i søppelkassen. Så har det tatt fyr, og spredd seg til et skur, og så har det videre gått inn på kontoret, forteller Anders.

Noen forbipasserende har fått øye på brannen på baksiden av butikklokalene, og ringer 110, mens Verisure i tillegg sender en vekter ut for å bistå i arbeidet.

– Jeg hadde ingen nøkkel liggende utenfor, så de måtte bryte seg inn gjennom døra. Men nøkkelboks har jeg skaffet meg nå, sier Anders og peker på nøkkelboksen utenfor døren.

Brannskader utenfor butikken til Anders
SKADET: Butikken til Anders har tydelige skader etter brannen på utsiden av bygget

Reddet butikken fra totalhavari

Inne i butikken viser Anders fram kontoret sitt. Det er mørkt og ingen lys, men han viser frem brannskadene som strekker seg oppover veggene og i taket med en lommelykt.

– Dette er jo altså kontoret mitt. Det var rett utenfor her det begynte å brenne. Så har flammene kommet inn gjennom vinduene.

Anders viser vei inn til at annet rom i butikken. I rommet står det litt kjøkkenutstyr og noen skap med kopper i. Skapene er dekket med et tykt lag av sot som fargelegger fingeren hans svart når han drar den over for å vise.

Brannskader på kontoret til Anders

– Det er masse røyk og sot her, og det er dette alarmen har reagert på. Så de måtte jo bryte seg inn i butikken for å få lukket dører og sluser, og det er det som gjorde at ikke dette ble et totalhavari, forklarer butikkeieren.

Heldigvis for Anders sørget rask respons for at store deler av butikken slapp unna hendelsen uten store skader. Det gjør at butikken fortsatt kan drives relativt normalt frem til renoveringen er ferdig.

– De har gjort det de kan gjøre

I forbindelse med slike hendelser følger alltid Verisure opp kunden for å høre hvordan de kan bidra med å gjøre tiden etter en brann- eller innbruddshendelse  mer overkommelig for kunden. 

– Verisure ringte og spurte om de kunne hjelpe med noe som helst, men jeg sa at her er det bare å vente til ting er oppe og går igjen. Men så spurte de om jeg hadde egenandel, og det sa jeg at jeg hadde. Da sa de at Verisure kunne dekke inntil 10.000kr av min egenandel.

 

I tilfeller der det har vært en reel hendelse kan Verisure dekke opptil 10 000kr av egenandelen til forsikringen. I ettersamtalen kan også Verisure og kunde bli enige om tidspunkt for å gjennomføre en service på et eventuelt skadet anlegg for å få det opp og gå igjen.

– Så jeg sendte inn et skriv og etter 14 dager så var det 10.000kr på konto, så det var ikke verst. De har gjort det de kan gjøre, sier Anders.

OBS: For bedrifter er det opp til eier selv å forsikre seg om krav og regler rundt installering av brannalarm og røykvarslere.

Lurer du på hva en alarm til ditt hjem koster?

FÅ TILBUD
KATEGORIER