Kameraveiledning for

bedriftskunder

Her finner du praktisk veiledning om generiske, sunn fornuftbaserte tilnærminger til installasjon og bruk av Verisures kameraer.

Kameraveiledning for Verisures bedriftskunder

Denne veiledningen vil hjelpe deg å forstå hva du må gjøre hvis du vurderer å installere, eller allerede har installert, et Verisure-kamera på ditt forretningssted.

Informasjonen i dette dokumentet er ment å være nyttig og praktisk veiledning til installasjon og bruk av Verisure-kameraer.  Veiledningen  er ikke ment å være juridisk rådgivning eller en omfattende forklaring av gjeldende lover og forskrifter.  Hvis leserne trenger spesifikke råd, bør de kontakte en jurist.

1    VERISURE-KAMERASYSTEMER

Selv om Verisure kan bruke kameraene til  å verifisere og respondere på et alarmsignal, er du som bedriftseier ellers ansvarlig for å bruke kameraene på en måte som ikke er i strid med gjeldende lover og regler.

Denne veiledningen er ment å hjelpe deg med å forstå de potensielle konsekvensene av din bruk av kameraer på et forretningssted. Siden bruk  av kameraene kan innebære behandling av bilder, videoer og stemmer, er det viktig at du husker på at kamera-, personvern- og arbeidsrettslogivning kommer til anvendelse. 

2    LOVER OG FORSKRIFTER

Følgende lovgivning kan gjelde: 

  • Kameraovervåkingslover og nasjonale regler for bruk av kameraer, som spesialreglene i Forskrift om kameraovervåkning i virksomhet. Disse kan inneholde forpliktelser med hensyn til varsling, passende plassering,  skilting som kreves i de overvåkede lokalene og regler for sletting av opptak.
  • Personvernlover, først og fremst reglene i personvernforordningen (GDPR), som regulerer behandlingen (dvs. alle typer handlinger) av  personopplysninger. GDPR kan suppleres med nasjonal lovgivning. Disse lovene tar sikte på å beskytte enkeltpersoners rett til personvern.  Som operatør av kameraene faller du inn under definisjonen av "behandlingsansvarlig" med hensyn til behandling av personopplysninger  på grunn  av bruk av kameraene. Du er derfor ansvarlig  for å sikre at personopplysningene til enkeltpersoner som fanges opp av  kameraene, behandles på en lovlig måte og med behørig hensyn til personvernet til de berørte personene. 
  • Arbeidsrettslogivning, som reglene om kontrolltiltak i arbeidsmiljøloven, eller tariffavtaler, som kan inneholde bestemmelser om overvåking av arbeidstakere. 

3    DITT ANSVAR

3.1    Vurder om du har et lovlig grunnlag til å overvåke enkeltpersoner 

Overvåking av enkeltpersoner innebærer en invasjon av deres privatliv. Følgelig må enhver installasjon av et overvåkningskamera utføres med behørig hensyn til personvernrettighetene til slike personer. 

Du må kunne dokumentere et lovlig grunnlag for overvåkningen. For å oppnå dette må det etableres et tydelig formål med videoovervåkingen. Selve overvåkingen utgjør ikke et tilstrekkelig spesifikt formål, mens for eksempel forebygging av kriminell aktivitet eller ulykker kan kvalifisere som sådan.

Et lovlig grunnlag som vanligvis brukes i forretningssammenheng er berettiget interesse. For å kunne bruke berettiget interesse som rettslig grunnlag, må du først vurdere om du har en berettiget interesse for overvåkning, samt vise at din  interesse i å overvåke visse personer veier tyngre enn deres interesse i ikke å bli overvåket.

For eksempel kan en interesse i å avverge kriminell aktivitet eller ulykker utgjøre en berettiget interesse, forutsatt at risikoen for slik virksomhet er så betydelig at hensynet til  forebygging går foran interessen til den enkeltes rett til personvern. Før beslutningen treffes, bør relevante faktorer som arten og hyppigheten av tidligere forbrytelser begått i området, alvorlighetsgraden og konsekvensene av kriminell aktivitet og tidsmessige mønstre av kriminalitet vurderes nøye for å bestemme  omfanget av overvåkingen. Omfanget av overvåkingen må begrenses til det som er nødvendig for å oppnå det tiltenkte formålet.

 

3.2    Overvåking av ansatte

Hvis du som arbeidsgiver vurderer å sette opp kamera på arbeidsplassen, er det viktig at du setter deg grundig inn i regelverket og sørger for at kravene er oppfylt. Husk at kravene skal være oppfylt før kameraovervåkingen settes i gang.

For at overvåking av ansatte skal anses som lovlig, må arbeidsgivers interesse i å gjennomføre slik kontroll som hovedregel veie tyngre enn arbeidstakers interesse i å unngå slik overvåking. Dette innebærer at arbeidsgivers interesse i å overvåke bør være vesentlig og begrunnet i en berettiget interesse, og veier tyngre enn  arbeidstakernes interesse i ikke å bli overvåket. Arbeidsgiver bør derfor kunne påvise at overvåkingen er nødvendig og proporsjonal i forhold til det legitime formålet den tjener, og at alternative måter å oppnå samme formål på ikke er gjennomførbare.

Når du planlegger omfanget av kameraovervåkningen, bør minst følgende faktorer tas i betraktning:

  • Hva er formålet med videoovervåkingen?
  • Er det nødvendig å overvåke de ansatte eller kan formålet oppnås gjennom alternative metoder?
  • Hvor lenge vil overvåkingen pågå?
  • Hvor omfattende er området som overvåkes?
  • Hvor følsomt er området som overvåkes fra et personvernperspektiv (f.eks. er bad, lunsjrom og garderober mest sannsynlig forbudt)?
  • Hvem har tilgang til bilder, opptak og lyd?

Omfanget av kameraovervåkningen bør utformes slik at det begrenser invasjonen av de ansattes privatliv så mye som mulig.
Generelt anses det ikke som legitimt å overvåke ansatte for å evaluere deres arbeidsprestasjoner. Overvåking med sikte på å forebygge ulykker i et potensielt farlig område kan imidlertid anses som en berettiget interesse.

Sørg for at du er klar over eventuelle spesifikke forpliktelser angående overvåking av ansatte. Eksempler på konkrete forpliktelser kan være plikt til å drøfte med tillitsvalgte om videoovervåking eller plikt til å sørge for at personell som har tilgang til innholdet i kamerasystemet er strengt begrenset og underlagt taushetserklæring. Under visse omstendigheter kan det være ulovlig eller forbudt å gjennomføre overvåking av ansatte. 

Du kan lese mer om kameraovervåkning på arbeidsplassen i Datatilsynets veileding her.

3.3    Installasjon og plassering av kameraer

Våre sikkerhetseksperter vil anbefale områder som skal overvåkes, plassering av kameraene og hvordan du installerer kameraer på en måte som også hjelper deg med å unngå å fange områder utenfor ditt forretningsområde. 

De gir deg gjerne denne veiledningen basert på deres erfaring fra rådgivning til andre kunder i lignende situasjoner som en del av å installere alarmsystemer med kameraer. Men siden du har faktisk kontroll over utstyret, er du  ansvarlig for at utstyret er riktig plassert og at det respekterer andres rett til personvern. Vi anbefaler at du, når systemet er installert av våre sikkerhetseksperter, ikke endrer  lokasjon, plassering, eller synsfeltet til noen av kameraene.

Dersom du installerer eller flytter kameraer selv, finner du noen prinsipper under du bør huske på:

  • Ikke fang offentlige områder  (f.eks. gater og fortau, offentlige parker eller parkeringsplasser) eller andres områder. Noen kameraer har innstillinger som lar deg maskere visse områder i siktet, noe som kan bidra til å unngå områder utenfor området ditt.
  • Ikke film innendørs i virksomheten din (kafé- og restaurantområder, sitteplasser, barer osv.) der områdene brukes til restitusjon, avslapning og fritidsaktiviteter, samt på steder der folk er tilstede og/eller kommuniserer. Noen kameraer har innstillinger som lar deg maskere visse deler av opptaksområdet, noe som kan hjelpe deg med å unngå disse områdene i lokalene dine. Vær oppmerksom på at det sannsynligvis fortsatt er akseptabelt å overvåke inn- og utganger, korridorer og trapper samt risikoområder som kasser, kleshengere/skap osv. Hvis det ikke er nok til å beskytte mot innbrudd, kan det settes opp kameraer på de ovennevnte stedene utenom arbeids- og åpningstid. 
  • Tenk på utfordringen du ønsker å håndtere. Det vil som regel være for å sikre deg og din eiendom mot kriminalitet. Hvis dette er tilfelle, du plassere kameraer i områder der du er bekymret for en sikkerhetsrisiko (f.eks. potensielt sårbare områder). 
  • Unngå å plassere kameraer i sensitive områder,  som for eksempel, toaletter, legekontor, treningsstudio, spa og badebasseng eller lignende steder der folk har høye forventninger til personvern.
  • Vær spesielt forsiktig for å unngå områder der barn eller sårbare voksne kan bli fanget av kameraet. Sårbare mennesker er spesielt beskyttet i henhold til personvernlovgivningen. 

3.4    Lyd

Noen enheter i kamerasystemet tillater kanskje at du slår på en lydopptaksfunksjonalitet. Vanligvis er mulighet til lydopptak slått av som standard, men det er mulig for deg å slå det på. Før du slår på funksjonen for lydopptak, bør du forsikre deg om at dette er tillatt i henhold til gjeldende lover og forskrifter. Å stille avlytte andres samtaler kan bryte lover og være straffbart.

3.5    Informer personene som fanges opp av kameraet – Informasjon og skilting

Du må gi klar og tydelig informasjon om kamerasystemet til personer (f.eks. kunder, ansatte og besøkende) som kan fanges opp av det. Denne informasjonen bør formidles gjennom tydelig skilting og en henvisning til en personvernerklæringen som inneholder mer omfattende informasjon, i samsvar med informasjonskravene i GDPR.

Hvis kamerasystemet har innvirkning på ansatte som jobber i det overvåkede området, må du også direkte og i detalj forklare dem hvordan systemet fungerer. 

I tillegg til å kunne svare på spørsmål fra kunder, ansatte og besøkende om overvåkingen, bør du sette opp tydelig skilting som gir den viktigste informasjonen om overvåkingen. Verisure vil gi deg passende oblater som kan brukes til skilting. 

  • Skiltingen skal være synlig for folk før de går inn i det overvåkede området.
  • Flere skilt kan være nødvendig hvis du har flere innganger og flere overvåkede områder. 

Personvernerklæringen din bør være lett tilgjengelig for alle som ber om ytterligere informasjon om overvåkingen. Personvernerklæringen din bør inneholde omfattende detaljer om tiltenkt bruk, lagring og deling av personopplysninger som fanges opp av systemet, samt de juridiske rettighetene til enkeltpersoner under GDPR. 

Personvernerklæringen kan gjøres tilgjengelig på en  nettsideog/eller oppbevares på et synlig sted, for eksempel i resepsjonen eller hos en ansatt i en butikk. 

Erklæringen bør også tydelig omtale at Verisure kan få tilgang til materialet for verifiseringsformål hvis en alarm utløses. Nedenfor er et eksempel på tekst som kan brukes til å forklare hvordan og når Verisure kan behandle slike data i personvernerklæringen:

«Dersom alarm utløses med  Verisure-alarmsystemet, kan video, bilder og lyd sendes til Verisures alarmstasjon. Slike data behandles av Verisure bare i den grad det er strengt nødvendig for å  verifisere en alarmhendelse og håndtere pågående hendelser. Verisure fungerer som behandlingsansvarlig for disse opplysningene, og du kan lese mer om Verisures behandling i deres personvernerklæring som er tilgjengelig her

3.6    Vise innhold

Kamerasystemet har en "fjerntilgang"-funksjonalitet som, avhengig av kameratypen, lar deg ta og se på bilder på telefonen eller datamaskinen din (f.eks. via Verisure App eller Mine sider).  

Det er viktig at du  bruker disse funksjonene selektivt, der det er et reelt behov for å se tilbake på et bilde, f.eks.  der du er bekymret for at det har vært en sikkerhetshendelse i lokalene som du ønsker å gjennomgå eller undersøke nærmere. Du bør ikke bruke disse funksjonene til f.eks.  å overvåke en person eller deres oppførsel. Du er ansvarlig for å sikre at din bruk av funksjonaliteten ikke bryter med gjeldende lover eller forskrifter.

3.7    Dele innhold 

Det er også mulig for deg å laste ned og dele innholdet ditt, men det er viktig at du er forsiktig når du deler bilder og videoer av andre mennesker. Selv når innholdet fanges opp under legitime omstendigheter, kan deling av det krenke andres rett til personvern.

  • Du bør bare dele bilder med andre der du er komfortabel med at avsløring er nødvendig og hensiktsmessig, og vil ikke forårsake forlegenhet eller skade på noen som er med på bildene.
  • Vær spesielt forsiktig med å dele bilder i offentlige eller halvoffentlige miljøer, for eksempel på internett eller sosiale medier.

Vi anbefaler at du ikke legger ut bilder på disse plattformene med mindre du har et eksplisitt samtykke fra hver enkelt av personene på bildene.

3.8    Planlegg hvordan kamerasystemet skal brukes på en måte som respekterer personvernet

Videoovervåkingen bør planlegges nøyefor å minimerer  invasjonen  av personvernet til personene som  fanges av kameraet. Følgende hensyn bør  som et minimum tas i betraktning:

  • Bestem områdene der videoovervåking er nødvendig og årsakene til at det er nødvendig.
  • Vurder hvilke funksjoner i kamerasystemet som er viktige i forhold til det definerte formålet. For eksempel er opptak av lyd kanskje ikke avgjørende for å forebygge kriminalitet.
  • Vedta interne retningslinjer for virksomheten din som eksplisitt sier at materialet hentet fra kamerasystemet ikke skal brukes til noe annet formål enn det som videoovervåkingen opprinnelig ble installert for.
  • Sørg for at du har kunnskap og evne til å håndtere opptak i tilfelle for eksempel en straffbar handling blir oppdaget.

3.9    Gjør nødvendige vurderinger 

Det kan være nødvendig for deg som behandlingsansvarlig å utarbeide en dokumentert risikovurdering vedrørende  videoovervåkingen  før installasjon og bruk av systemet. Dette er nødvendig for å kunne vise at du har vurdert, og tatt en beslutning, om årsakene til at systemet er installert, måten det brukes på, og nødvendigheten og hensiktsmessigheten av å fange og bruke personopplysninger fra kamerasystemet. Spesielt er en personvernrisikovurdering av stor betydning dersom videoovervåkingen fanger opp sårbare personer som er forpliktet til å oppholde seg i et overvåket område, for eksempel barn eller ansatte.

3.10    Sørg for sikkerheten til kamerasystemet

Mens Verisure er ansvarlig for å sikre den tekniske sikkerheten og integriteten til kamerasystemet, er du ansvarlig for at kamerasystemet er sikkert fra et organisatorisk perspektiv, dvs. ved å bestemme hvem som er autorisert til å få tilgang til og bruke kamerasystemet. Du bør ta flere aspekter i betraktning, inkludert:

  • Bare personer som trenger tilgang til materialet fra kamerasystemet skal autoriseres.
  • Vurder under hvilke omstendigheter innspilt materiale kan deles.
  • Finn ut om du er i stand til å oppdage og håndtere brudd på personopplysningssikkerheten, for eksempel når en autorisert person bruker kamerasystemet på en uautorisert måte.

3.11    Sørg for at du er i stand til å  imøtekomme enkeltpersoners forespørsler om å utøve sine juridiske rettigheter

Personer hvis personopplysninger, f.eks. bilder, er fanget opp av kamerasystemet, har rettigheter i henhold til GDPR. Det er viktig å etablere prosedyrer for å kunne håndtere eventuelle forespørsler fra enkeltpersoner innen en måned etter mottak av slike forespørsler.

Du kan finne mer informasjon om enkeltpersoners rettigheter på Datatilsynets nettsider her

Du kan finne mer informasjon om når kameraovervåkning er lov i Datatilsynets veiledning her.

4    VED ALARM (VERISURE TILGANG TIL KAMERASYSTEMET)

Hvis alarmsystemet  utløser en alarm, vil Verisures alarmstasjon  ha tilgang til noen av enhetene i   kamerasystemet og til innhold som  systemet automatisk har fanget opp. Verisures tilgang er begrenset til det som er strengt nødvendig for at vår alarmstasjon skal kunne verifisere og svare på alarmhendelsen. Alarmstasjonen følger strenge protokoller og sikkerhetstiltak ved tilgang til innholdet fra  kamerasystemet. Dette kan innebære deling av kamerabilder med politi, nødetater og/eller vakttjenester.

I noen jurisdiksjoner tilbyr Verisure også overvåkingsfunksjoner spesielt for alarmer via telefon eller datamaskin. Disse kan inkludere ulike funksjoner som streaming, kontinuerlig videoopptak og muligheten til å ta opp video, bilder og lyd. Verisures deltakelse i denne behandlingen er begrenset til den innledende fasen, når personopplysninger overføres fra Verisure til din telefon eller datamaskin (f.eks. gjennom Appen eller MyPages). Det er derfor viktig å understreke at Verisure og kunden er felles behandlingsansvarlige for denne behandlingen. Verisure utøver imidlertid ikke kontroll eller innflytelse over eventuelle påfølgende trinn i databehandlingen. Hvis du for eksempel velger å laste ned materiale for andre formål, for eksempel for å sende inn en politianmeldelse eller et forsikringskrav, er du den eneste behandlingsansvarlige og påtar deg det fulle ansvaret for slike handlingsaktiviteter.