brann
kundehistorier

Måtte evakuere etter brann i varmekablene

Av
Glenn Støldal
Svimerker på gulvet hos Rigmor

Da det begynte å brenne i varmekablene i stuegulvet, ble Rigmor Haga og familien vekket av alarmen og kom seg ut i tide. Det tok ikke mange minutter før vekter og nødetatene kom til unnsetning.

Rigmor og Nelson
Rigmor Haga og mannen Nelson.

Det var grytidlig torsdag morgen, og Rigmor Haga og mannen Nelson, barna Yr (10) og Falk (7), samt hunden ASCII og to marsvin, lå og sov i eneboligen i Stavanger. Plutselig, klokken 05.10, gikk brannalarmen fra Verisure. Det var røykvarsleren i stuen som hadde reagert på røykutvikling.

– Vi våknet med et brak av brannalarmen fra Verisure. Vår første tanke var at det måtte være en feil et sted, og gikk ned trappen til 1. etasje for å sjekke nærmere. Bak den lukkede glassdøren til stuen så vi at det flimret i flammer fra gulvet og at det var mye røyk der. Da skjønte vi raskt at det var alvor, forteller Rigmor.

Hun løp opp trappen til soverommene og hentet Yr og Falk, og fikk med seg både barna og hunden ut av huset. Da hun sto på trappen utenfor, sjekket Rigmor mobiltelefonen og så at hun hadde mange ubesvarte anrop fra Verisures alarmstasjon.

– Jeg svarte på et anrop og bekreftet at det var en reell brann, og at vi hadde evakuert. Da hadde Verisure allerede tilkalt vekter og varslet nødetatene, og de var på vei, sier hun. 

Vekteren fra Securitas var først på stedet, bare seks minutter etter alarmen gikk. Like etter fulgte nødetatene: tre brannbiler, én politibil og én ambulanse. 

 

Svimerker på gulv
Privat bilde.

Sort hull i gulvet

Det viste seg at det var en del av varmekablene i stuegulvet som hadde tatt fyr like utenfor badet. Nelson hadde forsøkt å slukke brannen med vann og et vått håndkle som var lett tilgjengelig, og han hadde lykkes med å dempe flammene.

Brannmannskapene var effektive med utlufting av røyken, og en snau time etter at alarmen gikk kunne familien gå inn i huset igjen. Først da så de omfanget av hva som hadde skjedd.

– Det var et sort hull i gulvet der flammene hadde kommet opp, samt sot oppover veggene og røyklukt i store deler av huset. I verste fall kunne flammene ha spredt seg i gulvet i hele stuen om ikke hjelpen hadde kommet i tide. Det skremmer meg litt, sier Rigmor. 

Familien fikk også en helsesjekk av ambulansepersonellet for å undersøke om de hadde fått røykskader.

– Heldigvis hadde ingen av oss noen fysiske skader. Men du kan trygt si at det ble en dramatisk start på dagen, sier Rigmor.

Verisure alarmskilt

Føler seg godt ivaretatt

Da forsikringsselskapet rev opp gulvet, fant de ut at varmekablene i stuen var feilmontert flere steder. Det var bare tilfeldig at det hadde begynt å brenne ett sted. Når Rigmor ser tilbake på hendelsen, er hun veldig glad for at hun har et alarmsystem med røykvarslere som er seriekoblet og fungerer godt.

– Uten røykvarslere og sirene er det ikke sikkert vi hadde våknet i tide, for det er røyken som er skummel i slike situasjoner. Alarmen gjorde definitivt jobben sin med å vekke oss; uten den kunne det absolutt gått mye verre, sier Rigmor.

Hun legger til at hun føler seg godt ivaretatt av både Verisure, vekteren og nødetatene, og hun er veldig fornøyd med at alt gikk så fort og effektivt.

– Det at Verisure tar hånd om alt når vi er stresset og har fokus på å komme oss ut, er veldig bra og betryggende. Vi har absolutt erfart viktigheten av å ha et alarmsystem med røykvarslere som er overvåket døgnet rundt, avslutter Rigmor.

Lurer du på hva en alarm til ditt hjem koster?

FÅ TILBUD
KATEGORIER