Kundeservice

Spørsmål og svar

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Bruk av systemet

Dersom vi mottar feilmelding fra anlegget vil vi videreformidle dette til din lokale tekniker. Ved produktfeil inkluderer avtalen fri tilkjøring og reparasjon av alarmanlegget.


Har du et Verisure-system kan du også se evt. feilmeldinger på Mine Sider.


Dersom alarmanlegget er satt opp uten at det er tatt hensyn til husdyr, kan du risikere at alarmen vil utløses. Verisure har løsninger som er tilpasset husdyr, men løsningen kan variere avhengig av hvilken type alarmanlegg du har fra oss. Ta kontakt med vårt kundesenter på 06010 for å finne ut hvilken løsning som passer best for deg. Husdyret ditt kan også oppholde seg i en del av boligen som ikke er overvåket av systemet.


Har du et Verisure-system kan du selv velge/endre innstillinger for husdyr via Mine Sider. Vær obs på at plasseringen av komponentene også kan påvirke hvordan alarmsystemet håndterer bevegelser fra husdyr.


Du kan velge å aktivere hele alarmsystemet eller kun enkelte deler av den. Dette betyr at alarmsystemet kan aktiveres i de områdene du ikke beveger deg i. Hvordan denne funksjonen fungerer på ditt alarmsystem er avhengig av hva som ble programmert inn ved installasjon. Endringer må foretas av tekniker.


Har du et Verisure-system kan du selv velge hvilke komponenter som skal inngå i delsikringen. Dette gjør du via Mine Sider.





Faktura

Oversikt over fakturaer samt forfallsdato finner du på Mine Sider.


På din oppgraderingsfaktura er du fakturert for installasjon og abonnement. Nytt og gammelt abonnement er avregnet mot hverandre, slik at du ikke betaler noe mer enn du skal. Trykk her for å laste ned fakturaforklaring.


AvtaleGiro
Med AvtaleGiro sørger banken din for at fakturaen blir trukket automatisk fra ønsket konto. AvtaleGiro opprettes i din nettbank.

eFaktura
Fakturaen kommer direkte i din nettbank, hvor betalingsinformasjonen er ferdig utfylt. Alt du trenger å gjøre er godkjenne betalingen. Det er viktig å legge merke til at eFaktura må godkjennes i nettbanken for at betalingen skal gå igjennom.

Faktura pr post
Alle nye kunder vil få tilsendt første faktura pr post. Et fakturagebyr vil tilkomme ved utsendelse av papirfaktura.


AvtaleGiro

AvtaleGiro er knyttet til en bankkonto. Eksisterende AvtaleGiro-avtaler må derfor avsluttes og nye opprettes.

eFaktura

eFaktura er knyttet til ditt personnummer. Dermed vil fakturaene finnes i alle dine nettbanker. Det vil ikke være behov for å endre avtalen.


Sergel er en av Verisure sine samarbeidspartnere. I de tilfeller hvor betaling ikke er mottatt av Verisure 14 dager etter betalingsfrist, vil Sergel være ansvarlig for utsendelse av betalingspåminnelse.


Verisure sender normalt ut faktura pr 3 måned. Ønsker du å endre abonnementsperiode vennligst ta kontakt med kundeservice. Eventuelle endringer vil da være gjeldende fra neste faktura.


Etter mange henvendelser fra kunder som ikke ønsker å måtte taste inn desimaler når de betaler fakturaen, besluttet vi å foreta avrundinger. For halvparten av kundene ender prisen noen øre ned, for andre noen øre opp. For oss er det derfor ingen økonomisk gevinst i dette. En hver kunde er selvfølgelig hjertelig velkommen til å manuelt taste inn fakturabeløpet eksklusiv avrundingen.


Mine Sider

Hvis du har oppgitt din e-post til oss ved installasjon så skal du ha fått tilsendt en velkomstmail - åpne den og følg instruksjonene. Ta kontakt med oss hvis du ikke har mottatt noen mail eller linken ikke fungerer.


Du kan også registrere en konto på egen hånd hvis du ikke har oppgitt e-post til oss. Trykk på knappen: Mine Sider (øverst på siden). Trykk så på knappen som heter Opprett Brukerkonto. Følg instruksjonene som vist på siden. Du vil få tilsendt en e-post som du må verifisere. Når e-posten er verifisert, ha din mobiltelefon tilgjengelig. Vi sender deg en sms for å verifisere siste steg i registreringen. Du trenger også ditt installasjonsnummer.


For vårt nye system Verisure har vi en app for betjening og informasjon om din boligalarm. Last ned Verisure App gratis fra iTunes App Store, Google Play eller Windows Phone Store.


Med et Verisure-system kan du styre nesten alt fra Mine Sider. Slå alarmen av eller på, registrere nye koder og brikker, sjekk temperatur og mye annet. Noen funksjoner er avhengige av hvilke komponenter du har i ditt system - og det kommer nye funksjoner hele tiden. Logg inn i dag og se!


Du som har et eldre alarmsystem kan også bruke Mine Sider - du kan for eksempel sjekke veibeskrivelsen slik at vekteren finner raskt fram, administrere din brukerkontoinformasjon, legge til eller fjerne kontaktpersoner og telefonnummer, endre stikkord eller se fakturahistorikk.


Alarm og Telefoni

Verisure kan nå nås på to telefonnumre; 21494444 (vanlig telefontakst) eller 06010

(ekstrakostnader vil påløpe). Kontakt din teleoperatør for informasjon om priser.

 

Forbrukerombudet har, på bakgrunn av en EU-dom, bestemt at kunder ikke skal behøve å belastes mer enn vanlig mobil- eller fasttelefontakst når de ringer kundeservice. Det betyr at alle selskap som bruker 5-sifrede telefonnumre eller numre som begynner med 815, må tilby et alternativt nummer. Verisure støtter dette og oppfordrer deg til å lagre vårt nye 8-sifrede nummer på din mobiltelefon.

 

Grunnen til at vi fortsatt har valgt å ha vårt 5-sifrede nummer tilgjengelig, er for å gjøre det enkelt for kunder og andre å huske telefonnummeret vårt. Dette gjelder spesielt i forbindelse med kontakt med vår alarmstasjon i nødsituasjoner.

 

Alarmsystemet overfører signaler til vår alarmstasjon enten via fast analog telefonlinje du har i boligen eller via en GSM-sender eller en GPRS-modul tilknyttet alarmen. 


Dersom du gjør endringer på din telefoniløsning er det viktig at du gir oss beskjed om dette, slik at vi kan sørge for at alarmen har en sikker overføringsløsning.

Har du alarm tilknyttet fast analog telefonlinje i dag og kommer til å avvikle denne telefonløsningen, eller du kun har IP-telfoni/bredbåndstelefoni, må du oppgradere til vårt nyeste alarmsystem. Vårt nyeste alarmsystem overfører via både GSM og bredbånd som gir en sikker kommunikasjon til alarmstasjonen. Ta kontakt med kundeservice ved å fylle ut "still et spørsmål"-skjemaet nederst på siden.


Våre alarmsystemer overfører ikke via IP-telefoni/bredbåndstelefoni.

Blant annet er disse telefoniløsningene avhengige av at IP-adapteret har stabil strømtilførsel og ved strømbrudd er det en risiko for at telefonioverføringen kan falle ut. Verisure kobler derfor ikke alarmer til IP-telefoni / bredbåndstelefoni.

Vær oppmerksom på at denne telefoniløsningen kan fungere fint når du bestiller tjenesten, for senere slutte å fungere, eller generere store telefonkostnader. Har du alarm tilknyttet fastlinje i dag, men ønsker å gå over til IP-telefoni, kan vi gi deg et godt tilbud på oppgradering til vårt nyeste alarmsystem som kommuniserer via både GSM og bredbånd.


Øvrige spørsmål

Eksisterende kunder får alltid et godt tilbud på oppgradering til vårt nyeste alarmanlegg basert på antall år du har vært kunde. Ta kontakt med kundeservice ved å fylle ut "still et spørsmål"-skjemaet nederst på siden.


Dersom Verisure mottar brannalarm så vil alarmstasjonen umiddelbart forsøke å komme i kontakt i henhold til avtalt ringeliste. Dersom det er mistanke om brann vil vi alltid informere brannvesenet og sende vekter til aktuell adresse.


Ved utløst brannalarm er vår hovedoppgave å ringe stedet og varslingspersoner, for å sikre at alle kommer seg ut ved en eventuell brann. Får vi ikke kontakt, sender vi vekter og samtidig varsler vi brannvesenet.

De kommunale brannvesenene har forskjellig praksis når det gjelder å respondere på våre varsler. Ta kontakt med brannvesenet i din kommune for å undersøke hva som gjelder hos deg.


Vekteren kontrollerer boligen. Vekteren foretar alltid en utvendig kontroll av boligen for å avdekke årsak for utløst alarm. Dersom du har levert nøkkel og din avtale inkluderer dette foretar vekteren også en innvendig kontroll av boligen.

Om det er et reellt tilfelle av brann eller innbrudd vil vekteren også sikre skadestedet.


Ja, vi gjennomfører flere spørreundersøkelser for å forbedre tjenesten til deg som kunde. Vi kontakter kunder etter at de har fått installert alarmanlegg fra oss eller etter at de har kontaktet vårt kundesenter, og noen tilfeldige utvalgte kunder får generelle spørsmål om hva de syns om servicen generelt. Undersøkelsene gjennomføres i samarbeid med selskapene TNS Gallup, MarketDirection AS og Intelecom.  


Dersom det ikke fungerer å ringe 06010, anbefaler vi deg å ringe +47 21 49 44 44.


Spørsmål fra tidligere Lyse/NorAlarm-kunder

Ditt kundeforhold overføres til Verisure, Norges ledende leverandør av boligalarm. På det praktiske planet vil dette ha svært lite å si for deg som alarmkunde. Etter hvert vil det stå Verisure i stedet for Lyse/NorAlarm på fakturaen din. Ellers vil du beholde både tjeneste og alarmutstyr i hjemmet, samt samme pris i 2017.

Fra nå vil du bli kontaktet av Verisure ved utløst alarm eller ved andre henvendelser. Ring 06010 om du vil avlyse utløst alarm eller ønsker kontakt med kundeservice eller alarmstasjonen.

Om du har spørsmål av teknisk karakter eller du lurer på noe angående ditt kundeforhold, ringer du oss på 06010. Husk å lagre vårt telefonnummer!

Du vil nå motta din faktura for alarmtjenester fra Verisure AS.

Abonnementstjenestene og prisene du har nå forblir uendret i 2017. Fremtidige fakturaer vil være med Verisure AS som avsender. Det vil følge med en forklaring sammen med din første faktura.

Verisures Alarmstasjon overvåker nå ditt alarmsystem.

Ja, du vil fortsatt nyte godt av direktevarsling til brannvesenet, og avtalen med brannvesenet videreføres til Verisure for deg som har et Lyse/Altibox/NorAlarm-anlegg

Nei, alt vil fungere på nøyaktig samme måte som før. Det er de samme vekterne fra Securitas som vil rykke ut om innbruddsalarmen din går.

Nei, det er ikke nødvendig å gjøre noen endringer med utstyret og det vil fungere akkurat som før.

Skilter og oblater vil bli byttet ved neste servicebesøk etter at ordinære myndighetsgodkjenninger er i orden. Dette vil du få beskjed om fra Verisure. Lokale representanter for Verisure vil ta kontakt med deg for å endre skiltene på husveggen.

Det er bare alarmvirksomheten som overtas av Verisure. Du vil fortsatt få strøm, bredbånd, TV og andre tjenester fra Lyse.

Finner du ikke svaret du leter etter?

Ring oss på: 21494444

Fra utlandet: +47 23 68 90 99