brann
kundehistorier

Imponert over responstiden

Av
Glenn Støldal
Stefan er veldig imponert over responstiden til Verisure

Da det oppsto røyk i en stikkontakt i kjelleren til familien Moldvær i Porsgrunn, tok det bare ni minutter fra alarmen gikk til røykdykkere var på plass. – Jeg er dypt imponert over responstiden og synes beredskapen til Verisure er fantastisk, sier pappa Stefan.

Brent stikkontakt etter brann i Porsgrunn

Det var en iskald januarmorgen i Porsgrunn, og gradestokken utenfor huset til familien Moldvær viste ned mot 15 kuldegrader. Midt i morgenkaoset, slik det gjerne blir når to voksne skal på jobb og to ungdommer gjør seg klare for skole, gikk plutselig alarmen fra Verisure.

– Det tok ikke mange sekunder før Verisure ringte for å få mer informasjon om situasjonen, men jeg kunne verken se flammer eller lukte røyk der jeg sto. Etter en rask runde i huset oppdaget jeg røyk fra bunnen av kjellertrappen. Da så jeg at barna ble redde og jeg skjønte at det var alvor, forteller pappaen i familien, Stefan Moldvær (49).

I kaoset som oppsto da alarmsystemet ulte og det kom røyk fra kjelleren, ble Stefan naturlig nok mest opptatt av å håndtere røykutviklingen. Alarmoperatøren på Verisures alarmstasjon hørte at en oppjaget Stefan ropte at kona skulle hente brannslokkingsapparatet. Da forsto operatøren at dette var høyst reelt og tilkalte vekter og varslet brannvesenet umiddelbart.

Brent stikkontakt panelovn

Rask utrykning

Brannvesenet i Porsgrunn mottok meldingen fra Verisure og kjørte full utrykning til familien Moldværs enebolig.

– Det tok bare ni minutter fra alarmen gikk til fire brannbiler sto utenfor og røykdykkere var på vei inn i huset. Jeg er dypt imponert over den korte responstiden, og synes beredskapen er fantastisk. Det er nesten så man ikke tror at det går an, sier Stefan.

Det viste seg at røyken kom fra en stikkontakt i gangen i kjelleren. Som følge av en lekkasje i et kjøleskap i kjelleren, hadde Stefan flyttet noen esker med vaskepulver tidligere på morgenen. Da hadde han kommet borti støpselet til panelovnen, og den ene pinnen i støpselet hadde brukket tvers av.

– Det oppsto en lysbue i støpselet, som igjen førte til utvikling av røyk og sot og noe plastikk som smeltet, men heldigvis ingen flammer, sier Stefan.

Brannmannskapene undersøkte boligen nøye for å være sikre på at det ikke var røyk- eller varmeutvikling andre steder. Etter en stund med utlufting kunne de konstatere at de materielle skadene begrenset seg til området rundt stikkontakten.

 

Alarmsystem til Verisure-kunde

Veldig fornøyd kunde

Selv om hendelsen opplevdes som dramatisk nok, følte Stefan seg likevel trygg underveis fordi han hadde så mange flinke folk rundt seg. 

– Tryggheten ligger i at det er et lag av profesjonelle, både alarmoperatør, vekter, brannvesen og politifolk, som jobbet sammen om sikkerheten. Den kvaliteten som ligger hos alle disse gjorde meg trygg på at dette skulle gå fint, sier han.

Stefan var så fornøyd med håndteringen av hendelsen at han sendte en e-post til Verisure i etterkant. Der skriver han at han er «dypt imponert» over responstiden, samt skryter veldig av beredskapen på alarmstasjonen og alarmoperatøren som håndterte situasjonen:

«Jeg ønsker å gi all honnør til dere for en svært profesjonell opptreden og oppfølgning i forbindelse med utløst brannalarm i huset mitt.»

Stefan nøler heller ikke med å anbefale boligalarm fra Verisure til andre:

«Jeg føler meg svært trygg med alarm fra Verisure. I min verden opererer dere profesjonelt, raskt og på en måte som gjør at jeg kommer til å snakke godt om dere til de jeg kjenner eller de som spør.»

brann
kundehistorier