Verisure logo
 
brann
nyheter
Samarbeidspartnere

Bjørnis har økt brannsikkerheten i norske hjem

Av
Brannbamsen Bjørnis
Bjørnis og barna

Ni av ti barnefamilier har lært noe nytt eller fått en påminnelse om brannsikkerheten hjemme av Brannbamsen Bjørnis, ifølge en ny studie gjennomført av forskere ved Fire Research & Innovation Centre (FRIC) i Trondheim.

Seks av ti har gjort ett eller flere brannsikringstiltak hjemme etter å ha sett, hørt eller lest om brannvesenets populære maskot.

– Dette bekrefter Bjørniseffekten som vi tror så sterkt på. Og det forklarer hvorfor vi har satset mye tid og ressurser gjennom flere år på å bruke en bamse i formidlingen av brannforebyggende informasjon til barn og foreldre. Det virker, mener Torbjørn Mæhlumsveen. Han er styreleder i Stiftelsen Brannbamsen Bjørnis, i tillegg til å være brannsjef i Trøndelag brann- og redningstjeneste, der Bjørnis har sin opprinnelse.

På mange arenaer

Siden ideen om å ha en trøstebamse i brannbilene til bruk i møte med barn i branner og ulykker oppsto for 12 år siden, har Brannbamsen Bjørnis utviklet seg til å bli en figur alle barn og mange foreldre kjenner gjennom barnehageopplæring, musikk, show, bøker og barne-TV.

FRIC-studien viser at nettopp målrettet arbeid på flere arenaer er en av suksessfaktorene: Jo flere arenaer barnefamiliene har møtt Bjørnis på, jo flere brannsikkerhetstiltak har de gjort hjemme.

I gjennomsnitt har familiene gjennomført mer enn fire tiltak hver for å sikre seg bedre mot brann. Til sammen har de cirka 1200 respondentene i spørreundersøkelsen studien er basert på, gjennomført over 5000 brannsikkerhetstiltak hjemme etter inspirasjon fra Bjørnis. Blant typiske tiltak er samtaler om brannrutiner hjemme, sjekk av røykvarslere, hvordan man ringer nødnummer 110 og teiping av polene på brukte batterier.

Studien konkluderer med at Bjørnis har ført til en tydelig og dokumenterbar forbedring av brannsikkerheten i norske hjem.

Tror på langsiktig effekt

– Gjennom barna treffer vi også foreldrene, så Bjørnis har en umiddelbar effekt i det forebyggende arbeidet. Men den langsiktige gevinsten er minst like viktig. Jeg er sikker på at barna som vokser opp i dag, vil ha en helt annen bevissthet til brannvern enn tidligere generasjoner har, når de blir studenter, voksne og etter hvert eldre. Det lover godt for framtidas brannstatistikk, sier Bjørnis-tekstforfatter og forebygger Håvard Kleppe.

Undersøkelser har vist at eldre har 4-5 ganger høyere risiko for å omkomme i brann enn andre. Kleppe og resten av staben i teamet rundt Bjørnis håper bamsen kan være mer til hjelp også i arbeidet med å sikre bestemor og bestefar bedre mot brann.

– Ifølge FRIC-studien har 19 prosent av barnefamiliene sørget for brannsikkerhetstiltak hjemme hos andre som f.eks. besteforeldre og oldeforeldre. Her tror vi Bjørnis har et potensial til å bidra enda mer, så denne muligheten blir det spennende å utforske videre, sier Kleppe.

Kommet for å bli

Rundt 145 brannvesen over hele landet bruker Bjørnis som verktøy i arbeid rettet mot barn og familier, og 75 % av alle barnehager bruker Bjørnis til brannvernopplæring av barna. I tillegg har Bjørnis titusenvis av følgere i sosiale medier, bøkene om Bjørnis selger godt, og TV-serien på NRK er blant de mest sette av norskproduserte serier for barn. Serien har også startet på dansk og islandsk barne-TV, og flere andre land har meldt sin interesse for konseptet.

– Bjørnis har på kort tid tatt en ledende posisjon som formidler av brannvernkunnskap til barn her i landet, og fortsatt har vi mye ugjort. Vi hadde ikke fått det til uten gode samarbeidspartnere som har støttet oss, og vi håper flere melder seg på. Bjørnis har nemlig kommet for å bli, fastslår styreleder Torbjørn Mæhlumsveen.

Les mer om FRIC-studien her: fric.no/nyheter

Verisure - stolt samarbeidspartner av Brannbamsen Bjørnis

Lurer du på hva en alarm til ditt hjem koster?

FÅ TILBUD
KATEGORIER