Personvernerklæring
Beskyttelse av dine personopplysninger er viktig for Verisure. Vi tar din sikkerhet alvorlig og vil sørge for at dine opplysninger behandles i samsvar med den til enhver tid gjeldende personopplysningslov, inkludert GDPR. Les denne erklæringen nøye. Den gir viktig informasjon om hvordan vi bruker personopplysninger og forklarer dine juridiske rettigheter.
Der det står «deg» eller «din» i denne erklæringen, betyr dette enten deg eller personer som handler på vegne av deg. Der det står «vi», «oss» eller «våre», betyr dette Verisure AS.
Potensielle kunder
Interessenter
- Ta kontakt – når en potensiell kunde registrerer seg på vår hjemmeside og ber oss om å ringe tilbake.
- Få tilbud – når en potensiell kunde fyller inn et tilbudsskjema på vår hjemmeside og avtaler et hjemmebesøk.
- Dørsalg – når en Verisure-ansatt banker på døren til en potensiell kunde.
- Stand/messer – når Verisure kommer i kontakt med deg på messer eller stands.
- Navn, adresse, telefonnummer, og overordnet informasjon om din bolig, behov og vaner.
- Dine preferanser, for eksempel om du ønsker alarm tilknyttet alarmsentral
- Opptak av hele eller deler av samtaler med oss. Du vil i så fall få informasjon om dette før opptak finner sted, og du vil ha mulighet til å reservere deg mot opptakene.
- Gi deg et tilbud basert på dine behov og ønsker. Dette innebærer at en sikkerhetsekspert vil kunne komme til din bolig/bedrift for å tilby deg en skreddersydd løsning, eller at en salgsrepresentant ringer deg for å gi deg et skreddersydd tilbud via telefon.
- Analysere behovene til potensielle kunder, slik at vi kan utvikle vårt tjenestetilbud og tilby bedre service.
- Gi deg et tilbud basert på dine behov og ønsker. En salgsrepresentant gir deg et skreddersydd tilbud via telefon og dokumenterer tilbudet som er gitt.
- Analysere behovene til potensielle kunder, slik at vi kan utvikle vårt tjenestetilbud og tilby bedre service.
Innsamling og bruk av personopplysninger som beskrevet over skjer i samsvar med personopplysningsloven. Behandlingen av personopplysningene er i de fleste tilfeller nødvendig for at vi skal kunne oppfylle en avtale med deg, jf. GDPR art. 6(1) b. Behandlingen av lydopptak er basert på samtykke, jf. GDPR art. 6(1) a. Videre salgsarbeid baseres på våre berettigede interesser, jf. GDPR art. 6 (1) f, da vi har behov for å kunne følge opp våre interessenter ved å gi tilbud og informasjon om våre produkter.
Informasjonen du oppgir til Verisure, vil behandles i en periode på inntil 12 måneder slik at Verisure kan gi deg ulike tilbud. Dette gjelder imidlertid ikke hvis du har indikert at du ikke ønsker å bli kontaktet mer. For enkelte typer kategorier som verv en venn, behandler vi opplysningene i en periode på inntil 90 dager med mindre du indikerer at du ønsker å snakke med oss videre. Opptak av samtaler lagres i 90 dager.
Direkte markedsføring
- Navn, hjemmeadresse, telefonnummer, e-postadresse, overordnet informasjon om din bolig og behov/ønsker knyttet til våre tjenester.
- Dine preferanser, for eksempel om du ønsker alarm tilknyttet alarmsentral.
- Sende deg markedsføring om våre produkter og tjenester på e-post, sms, telefon eller gjennom målrettet markedsføring gjennom plattformer som f.eks. Facebook.
Du kan når som helst melde deg av slik markedsføring ved å sende en e-post til [email protected] eller ved å følge instruksjonene nederst i e-postene fra oss.
Innsamling og bruk av personopplysninger som beskrevet over skjer i samsvar med personopplysningsloven. Behandlingen av personopplysningene er i de fleste tilfeller basert på våre berettigede interesser i å markedsføre våre tjenester, jf. GDPR art. 6.1 f. I enkelte tilfeller vil behandlingen være basert på samtykke, jf. GDPR art 6 (1) a, eksempelvis når dette er påkrevd etter markedsføringsloven.
Alliansepartnere
Verisure samarbeider med andre organisasjoner i et alliansesamarbeid. Samarbeidet innebærer at partnerne utveksler din kontaktinformasjon for markedsføringsformål, under forutsetning av at du har samtykket til dette. Du vil når som helst kunne takke nei til å motta ytterligere markedsføring fra oss.
Våre alliansepartnere inkluderer blant annet SAS, Yale Doorman, Norges golfforbund og Meglerfront.
Vi får informasjon om og prosesserer følgende informasjon om deg:
- Ditt navn, hjemmeadresse, telefonnummer, e-postadresse.
Vi bruker dine personopplysninger til følgende formål:
- Markedsføring av våre tjenester til deg.
Verisure mottar trafikk fra SAS EuroBonus-medlemmer som enten via SAS EB sin nettside, Verisure sin nettside , treff ved søk på Google eller SAS EB markedsføring, er blitt presentert en mulighet til å kjøpe alarmtjeneste og samtidig opptjene EuroBonus ekstrapoeng.
SAS EB og Verisure er selvstendige behandlingsansvarlige.
Det rettslige grunnlaget for denne partneren er berettiget interesse, jfr. GDPR Artikkel 6 1. f).
Vi behandler følgende informasjon om deg:
- EuroBonus-nummer, navn, telefonnummer og postnummer.
Vi behandler dine personopplysninger til følgende formål:
- Markedsføring og salgsaktiviteter.
- Rapportere EuroBonus-nummer og opptjente ekstrapoeng til SAS EB.
Verisure mottar trafikk fra Norges Golfforbund (NGF) og dets golfklubbmedlemmer som; enten via NGF sin nettside, andre medlemmer av golfklubbene, Verisure sin nettside, treff ved søk på Google eller NGF markedsføring, er blitt presentert en mulighet til å kjøpe alarmtjeneste.
NGF, tilhørende golfklubber og Verisure, er selvstendige behandlingsansvarlige.
Det rettslige grunnlaget for denne partneren er berettiget interesse, jfr. GDPR Artikkel 6 1. f).
Vi behandler følgende informasjon om deg:
- Navn, telefonnummer og postnummer.
Vi behandler dine personopplysninger til følgende formål:
- Markedsføring og salgsaktiviteter.
Innsamling og bruk av personopplysninger som beskrevet over skjer i samsvar med personopplysningsloven. Behandlingen av personopplysningene er basert på ditt samtykke, jf. GDPR art. 6 (1) a.
Sosiale medier-partnere
Pixel-sporing
Vi bruker remarketing-koder (også kalt Facebook-piksler) fra det sosiale nettverket Facebook for markedsføringsformål. Hensikten er å kunne vise våre annonser til brukere av Facebook som nylig har besøkt våre nettsider, samt for å analysere bruken av våre nettsider og effekten av annonsering på Facebook. For å gjøre dette lastes en gjennomsiktig bildefil når du besøker våre nettsider. Denne bildefilen lastes fra Facebooks servere, og gjør at Facebook forstår at du er en av brukerne som nylig har besøkt nettsidene våre.
Facebook bruker denne informasjonen til å gi oss statistiske og anonyme data om generell bruk av nettstedet vårt og effektiviteten av vår Facebook-reklame («Facebook-annonser»). Du kan når som helst vise og endre personverninnstillingene gjennom Facebook-profilen din. Dataene som genereres i denne sammenheng kan bli overført til en Facebook-server i USA for evaluering og lagring. Personopplysninger som blir overført til USA i denne forbindelse, skjer på bakgrunn av Standard Contractual clauses. All behandling av personopplysninger av Meta i et tredjepartsland utføres av Meta som en egen behandlingsansvarlig.
Bruken av Facebook Pixel reguleres av ekomloven § 2-7b, og du anses å samtykke til bruken av verktøyet dersom innstillingene i nettleseren åpner for såkalte tredjepartscookies. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke gjennom å endre cookie-innstillingene i nettleseren eller gjennom å endre personverninnstillingene på din Facebook-profil.
Meta Conversions Api
Når et lead fullfører en konvertering på verisure.no, vil Verisure motta og registrere telefonnummeret og postnummeret til leadet. Dataene fanges opp av våre tagger for konverteringssporing, hashes, og sendes til Meta Conversions Api i hash-form (SHA-256) for videre å kunne brukes til konverteringsoptimalisering.
Vi behandler følgende informasjon om deg:
- Telefonnummer og postnummer.
Vi behandler dine personopplysninger til følgende formål:
- Markedsføring og salgsaktiviteter.
- Konverteringsoptimalisering.
For mer informasjon om hvordan Facebook samler og bruker dataene, samt dine rettigheter og muligheter for å beskytte personvernet ditt, kan du gå til Facebooks personvernregler.
Google Marketing Platform
Vår nettside bruker Google Marketing Platform, en tjeneste som leveres av Google Ireland Limited («Google»). Google Marketing Platform bruker informasjonskapsler og lignende teknologier for å presentere annonser som er relevante for deg. Bruken av Google Marketing Platform gjør det mulig for Google og deres partnere å vise annonser basert på tidligere besøk til våre eller andre nettsteder. Dataene som genereres i denne sammenheng kan bli overført til en Google-server i USA for evaluering og lagring. Personopplysninger som blir overført til USA i denne forbindelse, skjer på bakgrunn av Standard Contractual Clauses. Innsamling av informasjon gjennom Google Marketing Platform reguleres av ekomloven § 2-7b, og du anses å samtykke til bruken av verktøyet dersom innstillingene i nettleseren åpner for såkalte tredjepartscookies. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke gjennom å endre cookie-innstillingene i nettleseren eller gjennom å endre personverninnstillingene dine hos Google. Mer informasjon finner du i personvernerklæringen til Google.
Enhanced Conversions
Når et lead fullfører en konvertering på verisure.no, vil Verisure motta og registrere telefonnummeret og postnummeret til leadet. Dataene fanges opp av våre tagger for konverteringssporing, hashes, og sendes til Google i hash-form (SHA-256) for videre å kunne brukes til konverteringsoptimalisering.
Vi behandler følgende informasjon om deg:
- Telefonnummer og postnummer.
Vi behandler dine personopplysninger til følgende formål:
- Markedsføring og salgsaktiviteter.
- Konverteringsoptimalisering.
Verisure kunder
Vårt kundeforhold
- Ditt navn, hjemmeadresse, telefonnummer, e-postadresse, fødsels- og personnummer, alder og betalingsdetaljer. Fra tid til annen bruker vi kodeord for identifisering.
- Husholdningsrelatert informasjon som informasjon om din bolig og medlemmer av husstanden.
- Opptak av telefonsamtale med kundeservice til bruk for intern opplæring og kvalitetssikring. Du vil i så fall få informasjon om dette og mulighet til å reservere deg mot opptak.
- Vi vil gi deg muligheten til å starte en chat med kundeservice. Det gjøres via nettbutikken på Mine sider som er en tjeneste som krever innlogging. Tjenesten er alltid initiert av deg som kunde. Hvis du velger å starte en chat, vil vi kunne behandle personopplysninger som gis under chat-økten med det formål å støtte deg som kunde. Disse personopplysningene vil bli lagret i 90 dager. Hvis ‘sensitive data’ legges inn i chatten av deg, vil de bli fjernet så snart de oppdages.
- Vi vil også samle inn kontaktinformasjonen til dine alarmkontakter, herunder navn, telefonnummer og/eller e-postadresse. Kontaktpersoner (alarmkontakter) velges av deg, og er eksempelvis din partner, familiemedlemmer, naboer, venner eller ansatte. Hvilken kundekategori du er i, hvilke alarmprodukt du har, kontaktinformasjon og din kommunikasjon med kundeservice.
- Lydmaterialet i form av dine samtaler med alarmstasjonen eller annen innkommende eller utgående samtale mellom deg og Verisure.
- Inngå avtaler, installere alarmer og gi deg overvåkningstjenesten du har valgt, behandle forespørsler fra deg om tjenester, gi deg tilbud samt å fakturere for slike tjenester.
- Administrasjon av vår virksomhet, blant annet: kredittkontroller, hardware- og software-oppdateringer, teknisk support, håndtering av kundeservice og prisjusteringer. For å kunne gi relevante prisjusteringer for våre ulike kundekategorier, vurderer vi parametere som alarmprodukt, kontraktsvarighet og kundeforhold.
- Sende deg kundetilfredsundersøkelser for å få en bedre forståelse av hvilke områder vi kan forbedre vår service og gi individuell oppfølging og tilbakemelding til deg.
- Kontakte dine alarmkontakter for å gi dem opplæring om deres roller og ansvar. Etter dette vil vi bare kontakte alarmkontaktene hvis alarmen din utløses og vi kan ikke få tak i deg. Hvis du gir oss personopplysningene til en valgt alarmkontakt, bekrefter du at du har informert dem om at vi vil bruke deres personlige opplysninger med det formål å ha dem som alarmkontakt. Når vi mottar navn og e-postadresse til dine alarmkontakter, kan vi sende dem vår personvernerklæring (med mindre de allerede har informasjon om hvordan vi behandler dataene våre). Vi oppfordrer deg til å legge til e-post for alle dine alarmkontakter og å opprette brukerkontoer for dem. Dette vil gjøre det lettere for oss å kommunisere vår personvernerklæring til dem.
- Sende deg e-post og SMS med tilbud, nyttig informasjon og statusrapport for alarmanlegget ditt etc. Du kan til enhver tid velge å ikke motta disse henvendelsene ved å benytte deg av kontaktinformasjonen nedenfor.
- Atferdsdata, for eksempel hvilke e-postmeldinger du har åpnet og hvilke lenker du har klikket på.
- For å kunne tilby deg kommersielle tilbud tilpasset din situasjon, din bruk eller behov knyttet til våre produkter og tjenester, kan vi utføre profilering, på en automatisert måte, og analysere, med mindre du protesterer, et visst antall opplysninger som for eksempel adressen din, varigheten av kontrakten din, data om bruken av våre produkter og tjenester, din samhandling med oss, bruken av applikasjonene våre og generelt faktorer som kan påvirke din vilje til å fortsette å abonnere på tjenestene våre. Denne behandlingen innebærer imidlertid menneskelig inngripen i beslutningsprosessen om deg. Behandlingen er nødvendig for våre legitime interesser, ved at de tar sikte på å tilby en tilfredsstillende kundeopplevelse, ta hensyn til din spesielle situasjon og dermed sikre din lojalitet ved å forbli oppmerksom på faktorer som kan endre ditt ønske om å fortsette å abonnere på tjenestene våre. Du har rett til å protestere mot denne profileringen ved å kontakte oss på kontaktinformasjonen gitt nedenfor.
- For å kvalitetssikre, forbedre og utvikle våre tjenester kan vi behandle dine personopplysninger for å analyse vår tjeneste. Dette gjør vi f.eks. basert på kundeundersøkelser der vi med din forståelse, kan komme til å kontakte deg. Formålet med analysen er å forbedre og utvikle våre tjenester feks. gjennom å muliggjøre for oss å optimere vårt tjenestetilbud. For å kunne tilby deg tjenester og en smidig alarmhåndtering arbeider Verisure med kontinuerlig utvikling av våre ansatte. Innenfor rammen av opplæring kan vi behandle dine opplysninger om deg som kunde i opplæringsmateriale, der vi f.eks. beskriver faktiske hendelser for å vise eksempler for hvordan hendelser skal håndteres. Dette gjør vi for å sikre sikkerheten og kvaliteten i håndteringen av en innkommende alarm. Om bilder, innspilte samtaler eller annen informasjon forekommer i opplæringsmaterialet vil informasjonen alltid være psydonomisert, hvilket betyr at det ikke går å koble opplysningene direkte til deg uten ytterligere informasjon. Videre kan vi behandle personopplysninger om deg innenfor rammen av såkalt «medlytt». Nye medarbeidere gjennomfører medlytt, dvs. at en mer senior kollega sitter å lytter på samtalen kollegaen har og formålet er opplæring.
- For tjenesten ID-beskyttelse, har vi en avtale med vår partner Experian i Norge som samler inn informasjon direkte fra deg som kunde av Verisure. Experian fungerer som selvstanding behandlingsansvarlig for dine personopplysninger. Vi anbefaler deg, der det er aktuelt, å lese nøye gjennom deres personvernerklæring som finnes i Verisures App, før noen personopplysninger deles.
- For tjenesten «Verisure Xplora», har vi avtale med vår partner Xplora (i Norge) som samler inn informasjon direkte fra deg som kunde av oss i Verisure. Verisure deler ditt navn og telefonnummer med Xplora. Rettslig grunnlag er vår kontrakt med deg og formålet er for å administrere avtalen vi har med deg. Det er Xplora som er behandlingsansvarlig for dine personopplysninger når du benytter deg av tjenesten. Vi ber deg derfor lese igjennom Xploras personvernerklæring som du finner inne på Xplora sine nettsider og i App, før du benytter deg av tjenesten.
- Hvis du på noe tidspunkt vurderer at du er en såkalt 'politisk eksponert person', ber vi deg kontakte oss på [email protected], for å holde deg informert om hvordan dine personopplysninger deretter behandles av oss.
Innsamling og bruk av personopplysninger som beskrevet over skjer i samsvar med personopplysningsloven. Behandlingen av personopplysningene er i de fleste tilfeller nødvendig for å oppfylle våre avtaler med deg, jf. GDPR art. 6 (1) b, men i tilfelle ved bruk av alarmkontak er behandlingen nødvendig for å beskytte dine vitale interesser, jf. GDPR art. 6 (1) d. Markedsføringsaktiviteter og formål slik som kundeservice og –undersøkelser, kvalitetssikring, utvikle-, forbedre- og opplæringsformål og profilering er basert på våre berettigede interesser, jf. GDPR art. 6 (1) f og i enkelte tilfeller samtykke etter GDPR art. 6 (1) a.
Ingen av de nevnte behandlingene av persondata resulterer i at betydelige eller juridiske avgjørelser blir gjort om deg på helautomatisert basis.
Telefonsamtaler med kundeservice der du ikke har reservert deg mot opptak, lagres i 90 dager.
Bruk av alarmtjenester
- Ditt navn, hjemmeadresse, hjemsted, telefonnummer, e-postadresse, alarmkontakter, logger over og opptak av telefonsamtaler og all korrespondanse og systembrukerlogger, inkludert alarm og nødhendelser og biometrisk stemmegjenkjennelse gjennom Verisure Portal. Fra tid til annen bruker vi kodeord for identifisering.
- Alarmaktivitet: aktivering og deaktivering av alarm initiert av systemets brukere. Samt temperatur- og luftfuktighets data blir registrert ved bruk av utvalgte produkter (røykvarsler og klimasensor).
- Alarmbilder og opptak: bilde- og videoopptak.
- Telefonsamtaler: Vi kommuniserer med deg over telefonen for rutinemessig service og vedlikehold eller dersom alarmen utløses.
- Telefonsamtaler med alarmstasjonen registreres og lagres på en sikker tredjeparts database.
- Når en alarm utløses: Vi kommuniserer med deg gjennom Verisure Voice eller Verisure Portal og betjeningspanelet. Du kan registrere din biometriske stemme på Verisure Portal for automatisk stemmegjenkjenning, men denne informasjonen vil ikke forlate panelet.
- Alarmaktivitet: Når du eller en annen bruker aktiverer eller deaktiverer alarmen din, beholder vi en oversikt over når dette skjedde, metoden som ble brukt, brukerens navn og eventuelle telefonopptak. Disse registreringene er tilgjengelige for deg på vår nettside og mobilapp. Temperatur- og luftfuktighetsdata behandles med formålet om å tilby kunden muligheten til å ha kontroll over boligens klima, samt for å kunne gi varsel via Verisure Appen dersom grenseverdiene overskrides.
- Alarmbilder og opptak: Hvis alarmen utløses (eller SOS-signal mottas), mottar vi bilder eller opptak av eiendommen din i henhold til hvilket utstyr som er satt opp på eiendommen din. Opptakene vil bare dekke en begrenset periode (starter fra kort tid før alarmen ble utløst*). For nyere kameradetektorer og alarmsystemer som støtter slik funksjonalitet, kan Verisure også, ved utløst alarm og kun så lenge alarmen er aktiv, se video i sanntid (streaming). Avhengig av ditt valg av tjenester, kan du bruke systemet til å vise og ta bilder av eiendommen til enhver tid, men unntak av når det er en aktiv alarm. Hvis du for eksempel har et av våre IP-kameraer, har du kontroll over hvor disse bildene er lagret (for eksempel på SD-kort). Bildene lagres alltid på AWS.
*Overvåkningskameraet har et internminne som til enhver tid lagrer en kort tidsperiode med opptak, og kontinuerlig overskrives. Ved utløst alarm (eller mottatt SOS-signal) oversender overvåkningskameraet også den siste lagrede tidsperioden med opptak før utløst alarm til Verisures alarmsentral. Gjelder videodetektor for næringskunder.
Innsamling og bruk av personopplysninger som beskrevet over skjer i samsvar med personopplysningsloven. Behandlingen av personopplysningene er i de fleste tilfeller nødvendig for å oppfylle våre avtaler med deg, jf. GDPR art. 6 (1) b. Innsamling og bruk av biometriske opplysninger (stemmegjenkjenning) og andre særlige kategorier av personopplysninger baseres på ditt samtykke, jf. GDPR art. 9 (2) a.
Bilder- og videoopptak som tas ved en alarmhendelse slettes etter 30 dager. Telefonsamtaler lagres i 90 dager.
Bruk av Mine Sider og Verisure-appen
- Dine personlige opplysninger som ditt navn, hjemmeadresse, telefonnummer og e-postadresse. Samt tilsvarende informasjon om venner og familie.
- Dersom du godkjenner bruken av app-tjenestene «Verisure SOS» og “Trygt følge”, «@Home» og/eller «@Home SOS» vil vi ved aktivert sesjon og utløst alarm innhente enhetens lokaliseringsinformasjon.
- Ved bruk av «Verisure SOS» og “Trygt følge” på installasjonsadresse vil vi ved utløst alarm innhente enhetens lokaliseringsinformasjon, inkludert bilder, lyd og video (live og opptak).
- Dine preferanser, for eksempel om du ønsker alarm tilknyttet alarmsentral.
- Ved utløst alarm er formålet at vi kan ringe oppførte kontaktpersoner.
- Sende deg markedsføring om våre produkter og tjenester på e-post, sms, telefon eller gjennom målrettet markedsføring gjennom plattformer som f.eks. Facebook. Du kan når som helst melde deg av slik markedsføring ved å en e-post til [email protected] eller ved å følge instruksjonene nederst i e-postene fra oss.
- Markedsføring av våre alarmtjenester overfor referanser som du har oppgitt til oss gjennom verving.
- Behandling av lokaliseringsdata via «@Home» og «@Home SOS» har som formål at kunden skal kunne dele denne informasjonen med oss ved alarmtilløp. Med denne informasjonen kan Verisure se hvem som er i boligen ved utløst alarm og dermed vite hvem som bør kontaktes for å bistå i alarmsituasjonen. Dersom det er tale om en reell nødsituasjon kan Verisure varsle nødetaten og informere om at noen er i boligen. I tillegg har @Home som formål å tilby kundene mulighet til å ha oversikt over hvem av alarmbrukerne (som har tillatt funksjonen) som befinner seg i boligen.
- Lokasjonsopplysninger fra «Verisure SOS»og “Trygt følge” vil kun bli brukt av Verisure i tråd med formålet med tjenesten– det vil si til å gi passende hjelp til brukeren i tilfelle av utløst SOS, og hvis nødvendig, informere alarmkontakter og nødtjenestene. Lokasjonsopplysningene lagres ikke lenger enn det som er nødvendig for å gjennomføre formålet med behandlingen.
- Dersom en bruker har spørsmål om bruk av personopplysninger ved levering av «Verisure SOS» og “Trygt følge”, skal brukeren kontakte personen som la han/henne til som bruker av tjenesten i Verisure Appen.
Innsamling og bruk av personopplysninger som beskrevet over skjer i samsvar med personopplysningsloven. Behandlingen av personopplysningene er i de fleste tilfeller basert på våre berettigede interesser i å markedsføre våre tjenester, jf. GDPR art. 6.1 f. I enkelte tilfeller vil behandlingen være basert på samtykke, jf. GDPR art 6 (1) a, eksempelvis når dette er påkrevd etter markedsføringsloven. Lokaliseringsfunksjonenes formål er at kunden skal kunne dele denne informasjonen med oss ved alarmtilløp, slik at Verisure får informasjon om hvem som er hjemme i boligen og kan kontaktes og eventuelt informere om at noen er i boligen ved reell nødsituasjon. Denne behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle en avtale med deg, jf. GDPR art. 6(1) b.
Vår nettside og sosiale medier
Vår hjemmeside
Hver gang du bruker nettstedet vårt overføres grunnleggende informasjon om din enhet (eks. PC eller mobiltelefon) og nettilkoblingen til oss. Denne informasjonen er standard tekniske data (såkalte loggfiler) som overføres til vår server i tråd med vanlig praksis på internett.
- IP-adressen til enheten
- Dato og klokkeslett
- Hvilken nettside hos oss du besøker og eventuelt nettsiden du kom fra dersom du klikket på en lenke for å komme til en av våre nettsider.
- Informasjon om nettleser, operativsystem og din internett-leverandør
- Nettbaserte identifikatorer som f.eks. enhetsidentifikator, og sesjonsidentifikator
- Gi deg tilgang til våre nettsider og til kvalitetssikring og sikkerhet for våre systemer.
- Analysere bruken av nettstedet vårt, herunder bruksvanene til våre besøkende.
Informasjonen som samles inn gjennom besøk på våre nettsider inneholder normalt ikke informasjon som kan identifisere deg eller andre brukere av enheten (eks. PC eller mobil). Innsamling av informasjon gjennom cookies/informasjonskapsler reguleres av ekomloven § 2-7b, og du anses å samtykke til bruken av verktøyet dersom innstillingene i nettleseren åpner for såkalte tredjepartscookies. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke gjennom å endre cookie-innstillingene i nettleseren.
Vi henviser til vår Cookie Notice for mer informasjon om hvilken informasjon vi samler inn fra deg når du besøker nettstedet vårt.
Integrasjon av YouTube-videoer
På våre nettsider finner du markedsføringsvideoer som kan spilles av fra våre nettsider, men som er lagret på YouTube. YouTube er en multimediatjeneste som leveres av Google Ireland Limited, Irland ("Google").
Når du besøker nettstedet vårt og ser på en YouTube-video, mottar Google din IP-adresse og annen teknisk informasjon inkludert informasjon fra cookies/informasjonskapsler, uavhengig av om du er logget inn eller ikke hos YouTube/Google. Google bruker disse dataene for å tilgjengeliggjøre videoen for deg, samt for andre formål som beskrevet i Googles personvernerklæring. Hvis du er logget inn på YouTube/Google, kan Google også koble hendelsen til din brukerprofil hos Google. Hvis du ikke ønsker at din informasjon skal bli registrert, må du logge deg ut av Google før du besøker nettstedet vårt. Mer informasjon finner du i
Innsamling av informasjon gjennom cookies/informasjonskapsler reguleres av ekomloven § 2-7b, og du anses å samtykke til bruken av verktøyet dersom innstillingene i nettleseren åpner for såkalte tredjepartscookies. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke gjennom å endre cookie-innstillingene i nettleseren eller ved å endre dine personverninnstillinger hos Google.
Facebook Fanpage
Vi driver en egen side («Verisure Norge») på det sosiale nettverket Facebook for å kommunisere med våre kunder og andre interesserte og for å markedsføre våre produkter og tjenester.
Gjennom vår side hos Facebook kan vi få statistikk fra Facebook om våre følgere, inkludert informasjon om antall følgere, navn, interaksjoner som likerklikk, kommentarer og delinger, samt aggregerte demografiske opplysninger (hvor følgerne våre kommer fra, hvilken aldersgruppe de tilhører osv).
Mer informasjon om innholdet og omfanget av denne statistikken finner du i Facebook sin personvernerklæring. Du kan også lese mer om Facebooks sideinnsiktsdata her.
Innsamling og bruk av personopplysninger som beskrevet over skjer i samsvar med personopplysningsloven. Behandlingen av personopplysningene er basert på våre berettigede interesser, herunder å kunne gi deg informasjon på Facebook i tråd med dine ønsker, jf. GDPR art. 6 (1) f.
Merk at når du bruker et sosialt medium gir du samtidig det relevante sosiale mediet lov til å bruke dine personopplysninger til sine egne formål, som ikke er kontrollert av Verisure, og der Verisure ikke er behandlingsansvarlig.
PR
Vår kommunikasjonsavdeling lager kundevideoer for Verisure i Norge. Verisure bruker personlig informasjon i forbindelse med opptak og visning av kundevideoer etter egen avtale med deg som kunde.
- Navn, kontaktdetaljer, fødselsdato, bilder, inkludert levende bilder, lydopptak og beskrivelse av alarmhendelsen.
- Redaksjonell omtale og markedsføring av våre tjenester i trykt og digital form, på våre nettsider, sosiale medier, reklame og nyhetsbrev.
Innsamling og bruk av personopplysninger som beskrevet over skjer i samsvar med personopplysningsloven. Behandlingen av personopplysningene er basert på ditt samtykke, jf. GDPR art. 6 (1) a.
Opplysninger som vi deler med andre
Utlevering av informasjon til tredjeparter
Vi selger aldri informasjonen din til tredjepart. Vi kan dele data med andre selskaper i Verisure- konsernet i forbindelse med levering av våre produkter og tjenester for å ivareta våre berettigede interesser, jf. GDPR art. 6 (1) f. Vi kan også utlevere informasjon til offentlige myndigheter dersom det foreligger rettslig grunnlag som for eksempel en mulig straffesak, eller at nødetater må kontaktes for å ivareta dine vitale interesser, jf. GDPR art. 6 (1) c.
Da våre aktiviteter krever kompetanse og ressurser fra andre selskaper, vil vi også bruke leverandører, for å kunne utføre disse aktivitetene. Disse leverandørene har inngått såkalte databehandleravtaler i tråd med gjeldende personvernlovgivning, herunder kravene i GDPR, som blant annet sikrer at informasjonssikkerheten er ivaretatt og at leverandøren ikke bruker opplysninger til annet enn å levere de avtalte tjenestene for oss.
- Skytjenester, inkludert Microsoft 365, lokalisert i EØS for å lagre alarmopptak og de personlige dataene du oppgir, og for katastrofegjenopprettingstjenester, samt for utførelsen av en kontrakt vi inngår med deg.
- Kundesupportleverandører, inkludert eGain og Market Direction lokalisert i EØS som vi bruker til å hjelpe oss med å gi deg våre skjemaer og fakturaer, og komme i kontakt med deg.
- Kundekommunikasjonsleverandører, inkludert Marketingplatform lokalisert i Danmark og Allkopi lokalisert i Norge, som vi bruker til å gi deg informasjon og tilbud via e-post eller fysiske utsendelser.
- Telefonsystemleverandører, inkludert Genysis som vi bruker for å komme i kontakt med deg via telefon.
- Betalingsleverandører som inkluderer Opus Capita og DIBS, lokalisert i EØS som vi bruker til å behandle installasjons- og tjenestebetalinger.
- Finansielle tjenesteleverandører Sergel, Experian og Visma lokalisert i Norge som vi bruker til å tildele krav utstedt av kontrakten med deg, f.eks. i tilfelle feil i rettidig betaling for produkter og tjenester.
- Våre lokale franchisetakere og partnere i Norge som vi bruker til å gi deg installasjon, vedlikehold og kundeservice.
- Sikkerhetsfirmaer inkludert Securitas AS i Norge som vi bruker til å sende en vekter til din eiendom i forbindelse med et alarmoppdrag.
- De lokale myndighetene dersom det er åpenbart at en forbrytelse er begått eller at nødetater må kontaktes.
- Markedsføring og markedsundersøkelser, inkludert Netlife Dialog AS, Trustpilot i EØS, USA og Australia, Market Direction og Kantar TNS lokalisert i EØS som vi bruker til markedsføring, markedsundersøkelser og tilbakemeldinger fra kunder.
- Cloud Storage-leverandør AWS som gir Verisure-kunder muligheten til å lagre historisk kameraopptak.
Personopplysningene vil kunne bli overført til databehandlere etablert i land utenfor EU-/EØS-området («tredjeland»). I så fall vil Verisure sørge for å iverksette nødvendige tiltak i henhold til gjeldende personvernlovgivning for å sikre at dine personopplysninger håndteres sikkert og med tilstrekkelig beskyttelsesnivå tilsvarende og på samme nivå som den beskyttelse som tilbys innenfor EU-/EØS-området.
Ytterligere detaljer om overføring inkludert kopier av eventuelle dataoverføringsavtaler vi bruker er tilgjengelig fra oss på forespørsel.
Ditt personvern
Oppbevaring av din informasjon
Dine personopplysninger vil ikke lagres lenger enn det som er nødvendig for å gjennomføre formålet med behandlingen, slik det er beskrevet i denne erklæringen. Vi har fastsatt ulike regler for sletting for ulike typer av opplysninger, og kriteriene som vi bruker for å definere lagringstiden er:
- om du er aktiv kunde hos oss
- hva slags type opplysninger det er snakk om
- hva opplysningene brukes til, og
- om vi har særskilte lovpålagte plikter til å lagre eller slette opplysningene
Nærmere regler om sletting av opplysninger er fastsatt i vår Data Retention Policy (slettepolicy)
Dine rettigheter
Personopplysningsloven gir deg flere rettigheter for å hjelpe deg med å ivareta ditt personvern. Disse rettighetene inkluderer:
Du har rett til informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger. Det viktigste med informasjonsplikten er at den skal sikre du kan forstå hvordan personopplysninger blir behandlet, hvilke konsekvenser behandlingen kan ha, hvilke rettigheter du har og hvordan disse rettighetene kan tas i bruk.
Du har rett til å be om innsyn i egne personopplysninger. Dette betyr at du skal få vite om vi samler inn og bruker opplysninger om deg, og du har også rett til å få utlevert kopi av opplysningene vi har lagret om deg (med enkelte få unntak).
Du har rett til å få korrigert personopplysninger som er feil eller unøyaktige. Dette sikrer blant annet at vi har oppdatert informasjon om deg som kunde, slik at vi ikke tar avgjørelser på feil grunnlag eller sender faktura og annen informasjon til feil adresse.
Du har i visse tilfeller rett til å be om sletting av personopplysninger. Dette gjelder eksempelvis når lagring av opplysningene ikke lenger er nødvendig for å oppnå formålet med behandlingen, hvis du trekker tilbake samtykker og det ikke finnes annet rettslig grunnlag for behandlingen, hvis behandlingen er ulovlig eller opplysningene er samlet inn gjennom nettjenester eller app-er rettet mot barn.
Du kan be om at vi ikke bruker personopplysninger til annet enn å fastlegge, gjøre gjeldende eller forsvare et rettslig krav (f.eks. kreve betaling for en avtale), for å beskytte en annens rettigheter eller å ivareta viktige samfunnsinteresser hvis:
- du har bedt om at feilaktige opplysninger korrigeres (inntil opplysningene er korrigert),
- du har klaget på behandlingen av personopplysningene (inntil du har fått tilbakemelding på klagen), eller
- det viser seg at vår behandling av opplysningene er ulovlig, og du foretrekker at vi lagrer opplysningene fremfor å slette dem
Du har rett til å be om at personopplysninger utleveres fra oss og til en annen virksomhet. Formålet med denne rettigheten er å gi deg kontroll over egne opplysninger, og skal blant annet gjøre det enklere for deg å flytte fra en tjenesteleverandør til en annen. Retten gjelder kun opplysninger som du selv har gitt til oss, og bare når vi bruker opplysningene til å oppfylle en avtale med deg (eks. levere en tjeneste eller et produkt) eller bruken av opplysningene er basert på ditt samtykke.
Du har rett til å gjøre innsigelser mot innsamling og bruk av personopplysninger for våre berettigede interesser, jf. informasjon over om våre behandlingsgrunnlag.
Hvis du har rett til innsigelse, plikter vi å avslutte behandlingen av personopplysningene. Unntaket er hvis det foreligger tungtveiende og berettigede grunner for behandlingen som går foran hensynet til dine interesser, eller at behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Du har også rett til å klage på vår behandling av personopplysninger (se kontaktinformasjon nedenfor), og du kan også klage på behandlingen av dine personopplysninger til tilsynsmyndigheten (Datatilsynet).
Du har rett til å reservere deg mot å bli kontaktet av oss i markedsføringsøyemed. Du kan reservere deg ved å kontakte kundeservice på e-post [email protected], eller ved å fylle inn skjemaet på denne siden.
Du har også rett til å klage på vår behandling av personopplysninger (se kontaktinformasjon nedenfor), og du kan også klage på behandlingen av dine personopplysninger til tilsynsmyndigheten (Datatilsynet).
Yale Doorman
Yale Doorman
Når du kjøper en Yale Doorman med en Verisure SmartLock-komponent, og du velger å registrere deg på Verisures nettsted som gir deg tilgang til «Mine Sider», samler Verisure og bruker følgende informasjon om deg:
- Ditt navn, hjemmeadresse, e-postadresse, telefonnummer.
Vi bruker dine personopplysninger til følgende formål:
Gi deg tilgang til tilleggstjenester via «Mine Sider», som for eksempel:
- Overvåkning av huset ditt via mobiltelefonen eller annen enhet (inkl. informasjon om at døren er låst)
- Kontakte deg for informasjon om nye tjenester
- Tilgang til vår nettbutikk med sikkerhetsrelaterte produkter som batterier, låsmodul, klimasensor, smarthjemsentral, smartkontakt, varmepumpestyrer etc.
Elektronisk dørlås
Dersom du har en elektronisk dørlås, kan Verisure (ved vår alarmstasjon) fjernbetjene den elektroniske dørlåsen slik det står beskrevet i tjenestebeskrivelsen for elektronisk låstjeneste. Dette innebærer at Verisure kan fjernbetjene dørlåsen for innringere som oppgir riktig stikkord og sitt fulle navn. For at hjelp skal kunne bli gitt raskere, kan Verisure, ved utløst alarm, også fjernbetjene dørlåsen for nødetater (politi, ambulanse, brannvesen) og vektere som er rekvirert til boligen av Verisure. Verisure fjernbetjener låsen i begge tilfeller uten å på forhånd informere deg.
Arlo overvåkningskamera
Verisure Arlo
Denne delen gjelder i tillegg til annen informasjon i personvernerklæringen for deg som er en Arlo-bruker og har lagt til Arlo som en del av dine andre Verisure-tjenester.
Arlo-utstyret har funksjoner som går ut over det som er nødvendig for at Verisure skal levere alarmtjenester til deg. Du er behandlingsansvarlig for din egen bruk av Arlo-komponentene og innholdet i det. Det betyr at du selv er ansvarlig for at din bruk av utstyret er i samsvar med personvernregelverket. Du kan lese mer om dette i materialet du mottok ved kjøp og integrering av Verisure Arlo-tjenesten. For mer spesifikk informasjon om hvordan Arlo behandler dine personopplysninger, se Arlos personvernerklæring.
Ved alarmhendelser får Verisure tilgang til bilder og videosekvenser fra Arlo-kamera. Verisure vil være felles behandlingsansvarlig med deg i følgende to tilfeller:
1. Direkte streaming i tilfelle en hendelse
Når en hendelse ankommer alarmsentralen vår, har operatøren mulighet til, så lenge hendelsen pågår, å starte en livestream (opptak i sanntid) fra Arlo-kameraene som er koblet til alarmsentralen vår for å verifisere hendelsen. Opptakene omfatter lyd dersom kunden har aktivert lyd. En livestream (i) kan bare startes så lenge hendelsen pågår, (ii) kan bare startes av operatøren som håndterer hendelsen, (iii) må startes innen 15 minutter etter at alarmen er mottatt, og (iv) kan ikke overstige en periode på 30 minutter. I tillegg kan en livestream bare startes for hendelser som involverer brann, innbrudd, sabotasje eller etter at noen har trykket på "SOS". Live streaming blir verken spilt inn eller lagret av Verisure. At alle kriteriene for live streaming er oppfylt sjekkes automatisk hvert tiende sekund. Hvis disse kriteriene ikke er oppfylt, blir live streaming slått av automatisk.
2. Tilgang til videoer i tilfelle en alarmhendelse
I tilfelle en hendelse kan operatøren også, for å bekrefte hendelsen, streame klipp fra Arlo-biblioteket ditt. Dette forutsetter at du har aktivert bevegelsesdeteksjonsfunksjonen i Arlo-appen eller at ditt kamera kan ta kontinuerlig videoopptak (CVR-funksjon). Operatøren kan bare få tilgang til videoer relatert til en tidsperiode på 60 sekunder før alarmen utløses. Videoen kan verken lastes ned eller lagres av Verisure, og omfatter kun lyd dersom du har aktivert lyd.
Verisures behandling av personopplysninger
Verisures behandling av personopplysninger er regulert i denne personvernerklæringen.
Formålet med behandlingen er at du skal kunne dele informasjon med oss ved alarmhendelser. Dersom komponentene er integrert i vår alarmtjeneste og sender et alarmsignal til oss, får alarmsentralen tilgang til billeddata fra det overvåkede området for å kunne håndtere hendelsen. Alarmsentralen skal på det grunnlaget fatte en beslutning om hvordan vi skal agere på hendelsen som har trigget alarmen, noe som også kan innebære at vi beslutter å dele billeddata med tredjepart (f. eks. nødetater eller vektere), uten at du er informert om dette på forhånd eller i samråd med deg.
Med denne informasjonen kan vi se om det er noen i boligen, om det er synlig røyk eller brann eller annen nødsituasjon, og dermed vite om det er behov for utrykning. Dersom det er tale om en reell nødsituasjon kan Verisure varsle nødetaten og informere om at noen er i boligen.
Det rettslige grunnlaget for å behandle personopplysninger om deg og din eiendom er avtalen vi har inngått med deg, f GDPR art 6 (1) b. Hvis vi behandler personopplysninger om andre personer, så er det utelukkende basert på det felles behandlingsansvaret vi har med deg, og under forutsetning av at du har installert kameraer og gir informasjon til berørte i samsvar med brukerveiledningen og avtalen om levering av tjenestene. Verisure har ikke selvstendig tilgang til noen personopplysninger.
Det rettslige grunnlaget for å behandle informasjon og dele dette med nødetater i en nødsituasjon er å beskytte dine vitale interesser, jf. GDPR art. 6 (1) d.
Ditt ansvar ved behandling av personopplysninger
Du er ansvarlig for beslutningen om å installere Arlo-komponenter på relevante steder på eiendommen og for bruk av funksjonaliteten i løsningen som gir mulighet for å se, spille inn og lagre billeddata og lyd som fanges opp. Vår deltakelse i installasjonsprosessen påvirker ikke ditt ansvar etter personvernregelverket.
Din bruk av våre tjenester kan innebære behandling av personopplysninger. Med mindre det finnes særlige unntak som er relevant for din behandling av personopplysninger (som kan være tilfelle for rent private formål), gjelder personvernlovgivningen, inklusiv GDPR, og annen relevant lovgivning for din bruk av Arlo-komponentene og de tilknyttede tjenestene.
Du er ansvarlig for å sikre at krav om skilting og annen informasjon er oppfylt før kameraovervåking igangsettes, for å sikre at alle som oppholder seg i det overvåkede området kjenner til at våre tjenester benyttes og hvordan eventuelle bildedata der personer forekommer blir brukt av deg. Du har også plikt til å respektere de rettigheter som disse personene har etter personvernregelverket og annet relevant regelverk.
Når Arlo-komponenten brukes utenom alarmhendelser, benyttes Arlo-appen eller Arlos hjemmeside, og dine rettigheter og plikter reguleres dermed også av vilkårene i den løsningen.
Kontakt og henvendelser
Hvis du har en klage eller spørsmål rundt hvordan vi bruker dine personlige data, kan du kontakte oss og vi vil forsøke å løse dette så raskt som mulig. Det primære kontaktpunktet for alle henvendelser om denne erklæringen, inkludert forespørsel om utøvelse av dine rettigheter, er vårt personvernombud.
Personvernombudet kan kontaktes på følgende måte:
Telefon 06010
Verisure AS, Postboks 24 Skøyen, 0212 Oslo.
Du har rett til å reservere deg mot å bli kontaktet av oss i markedsføringsøyemed. Du kan reservere deg ved å kontakte kundeservice på e-post [email protected], eller ved å fylle inn skjemaet på denne siden.
Ønsker du å utøve dine rettigheter som f.eks. retten til innsyn i personopplysninger, retting av dem eller sletting kan du fylle inn dette skjemaet.
Denne Personvernerklæringen ble oppdatert i september 2024. Vi forbeholder oss retten til å endre denne ved behov.
Les mer om hvordan vi behandler personopplysninger for jobbsøkere her.