Kundehistorier

Brannalarmen reddet huset

Harald Thorbjørnsen foran alarmsikret bolig

Da ungdommene i huset skulle fritere vårruller i en kjele, gikk det galt. – Jeg tør nesten ikke tenke på hva konsekvensene kunne blitt om vi ikke hadde hatt overvåket brannalarm, sier stefar Harald Thorbjørnsen.

Alarmstasjon overvåker alarm

Det var en fredag i februar, og både Harald Thorbjørnsen (65) og kona Belinda var på jobb. Haralds stedatter (19) og stesønn (18) var alene hjemme. De var sultne, og stesønnen bestemte seg for å fritere vårruller i en kjele. Det ble en lunsj de aldri kommer til å glemme.

Klokken 13.32 gikk brannalarmen med både sirene og stemmevarsling i eneboligen på Vestby. På bildene fra kameradetektoren så alarmoperatøren røyk, og at det var noen inni boligen. Han forsøkte å kontakte personene via Verisure Voice, men fikk ikke svar. Da varslet han brannvesenet og tilkalte vekter, og begge rykket ut umiddelbart.

– Jeg ble oppringt av Verisure, som kunne fortelle at brannalarmen hadde gått hjemme og at de ikke fikk tak i de som var der. Jeg forsøkte også å ringe begge stebarna mine på mobiltelefon, men ingen svarte. Da ble jeg ganske redd, forteller Harald.

I ettertid har ungdommene forklart at det rett og slett var så mye ståk og støy at de ikke fikk svart noen etter at brannalarmen hadde gått.

Brannbil under utrykning

Imponert over rask utrykning

Heldigvis har Harald en bror som bor like i nærheten. Han var rask på foten da Harald ringte og fortalte hva som hadde skjedd.

– Da broren min var på vei bort til huset, ble han møtt av både brannbiler og ambulanse. I ettertid har jeg tenkt at det var imponerende rask aksjonering og utrykning, sier Harald.

Harald jobber en halvtimes biltur unna, og bestemte seg for å bli på jobben. Han følte seg godt ivaretatt av alarmoperatøren.

– Jeg hadde mye dialog med operatøren, som holdt meg kontinuerlig oppdatert. Det føltes trygt og godt å vite hva som skjedde til enhver tid.

Utbrent kjele

Brann i kjele

Da brannvesenet ankom eneboligen i Vestby, var det kraftig røykutvikling på kjøkkenet. Oljen i kjelen hadde tatt fyr som følge av høy varme og et øyeblikks uoppmerksomhet fra 18-åringen.

– Heldigvis brukte han ikke vann til å slukke, men fikk satt på lokket i stedet. Det har han fått skryt for i etterkant. Det kunne gått mye verre om flammene hadde nådd ventilatoren og spredt seg til loftet og videre i huset, sier Harald.

Brannvesenet fikk raskt kastet frityrkjelen ut av boligen, og bildet av den svartsvidde kjelen er en skummel påminnelse om hvor galt det kunne ha gått.

– Det er klart at ungdommene ble skremt av denne hendelsen, og i tillegg ble de jo litt skamfulle over hva de hadde stelt i stand. Men det absolutt viktigste er at de ikke ble skadet og at de lærte noe av det, sier han.

Dette er Norges vanligste brannårsak

Glad for å ha alarm

Harald har vært alarmkunde i mange år. Tidligere hadde han Sector Alarm, men etter en uheldig opplevelse med dem og anbefalinger fra broren byttet han til Verisure i 2005. Det angrer han ikke på i dag.

– Jeg er veldig glad for at vi hadde alarm fra Verisure da dette skjedde. Alarmoperatøren var veldig på hugget hele tiden, aksjoneringen og utrykningen gikk raskt og de som var i boligen fikk den hjelpen de trengte. Dette var en bekreftelse på at alarmsystemet og -tjenesten fungerer som den skal, sier Harald.

Konsekvensene kunne blitt mye større om de ikke hadde hatt overvåket brannalarm.

– Ungdommene i huset ble selvsagt satt ut da det begynte å brenne i kjelen. Hadde ikke jeg fått gitt beskjed til broren min, og hadde ikke brannvesenet vært så raskt på plass, kunne boligen i verste fall brent ned. Når de eneste konsekvensene er en svartsvidd kjele og litt sot i taket, har vi tross alt vært heldige, avslutter han.

FOLG BLOGGEN PÅ

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

Lurer du på hva en alarm til ditt hjem koster?

RELATERTE ARTIKLER

KATEGORIER

Jeg vil ha et pristilbud på alarm

Legg igjen ditt telefonnummer, så kontakter vi deg tilbake med et uforpliktende tilbud

Drammensveien 211, 0281 Oslo

Kundeservice: 21 49 44 44

Alarmstasjon: 06010

kundeservice@verisure.no